Sociālie mediji ir kļuvuši par neatņemamu pusaudžu dzīves daļu, bet pētījumi rāda, ka tie bieži vien veicina nepareizu priekšstatu par alkohola lietošanu un tās sekām. Kā vecāki var palīdzēt pusaudžiem orientēties šajā informācijas plūsmā?
Problēmas mērogs
Pēc Slimību profilakses un kontroles centra datiem, 78% pusaudžu vecumā no 15-17 gadiem aktīvi lieto sociālos medijus vairāk nekā 3 stundas dienā. Tajā pašā laikā pētījumi rāda, ka bieža saskare ar alkohola tēlojumu sociālajos medijos palielina pusaudža vēlmi to izmēģināt par 30%.
Kā alkohols tiek romantizēts
Sociālajos medijos alkohola lietošana bieži tiek parādīta kā glamūra un izsmalcinātības simbols, obligāts elements ballītēs un socializēšanās, veids kā “atslābināties” un “papriecāties”, kā arī pieaugušanas un neatkarības pazīme. Tajā pašā laikā reti tiek parādītas alkohola lietošanas negatīvās sekas.
Influenceru loma
“Jaunieši uzticas influenceriem bieži vien vairāk nekā vecākiem vai skolotājiem,” skaidro pusaudžu mediju psiholoģe Sanda Liepiņa. “Kad viņu iemīļotie blogeri dalās ar saturu, kurā redzama alkohola lietošana, tas tiek uztverts kā normalitātes apstiprinājums.”
Ko var darīt vecāki
Nevis aizliegt sociālos medijus, bet gan apspriest to, ko pusaudzis tur redz. Attīstiet medijpratību – māciet pusaudzim kritiski izvērtēt saturu. Ierosiniet pusaudzim sekot kontiem, kas veicina veselīgu dzīvesveidu. Izskaidrojiet, kā alkohola industrija izmanto sociālos medijus mārketingam.
Pozitīvā pieeja
Nevis tikai brīdināt par draudiem, bet arī stiprināt pusaudža pašapziņu, veicināt kritisku domāšanu, atbalstīt viņa intereses un talantus, kā arī palīdzēt veidot pozitīvu digitālo identitāti.
Sociālie mediji nav ienaidnieks, bet instruments, kuru var izmantot gan pozitīvi, gan negatīvi. Vecāku uzdevums ir palīdzēt pusaudzim iemācīties orientēties šajā digitālajā pasaulē un pieņemt veselīgas izvēles.